Vrijdag 20 juli, van Göteborg naar Sollerön, ca. 495 Km

Het uitschepen gaat redelijk vlot. Geen controle, want de douane is zojuist razendsnel achter andere mensen aangegaan. Qua weer is het vandaag erg Nederlands. We zien de zon, maar ook worden de Zweedse meren weer aardig gevuld door de regen. We rijden vandaag via Kungälv. Hier zien we een vesting uit 1308. Het dorpje zelf heeft leuke houten huisjes, typisch Zweeds natuurlijk. Bij Trollhättan is een hardloopwedstrijd aan de gang voor jonge kinderen. We aanschouwen dit, terwijl we verder lopen naar de sluizen. Hier laat Vattenfall (energiemaatschappij) iedere twee uur maar liefst 300 m3 water per seconde door. Dit is een fantastisch schouwspel wat gepaard gaat met veel kabaal en schuimend water. Wel verliezen we hier heel veel tijd mee. Onderweg komen we bijzondere verkeersborden tegen. Zo worden we gewaarschuwd voor overstekende sneeuwscooters. Ook ontdekken we dat de Zweden niet kunnen spellen. Op een bord staat te lezen, "1 kasen". We hebben dan al onderweg een hapje gegeten bij een roepende Turkse hamburgerboer. Uiteindelijk komen we met meer dan 2 uur winst ten opzichte van de tomtom toch pas om 20 uur op de Camping aan. Een mooi kampeerhutje is onze overnachtingsplek voor deze nacht. We spelen nog een potje rummykub en plannen de reis voor morgen. Moe maar voldaan duiken we onze stapelbedden in. Henriët probeert te dromen over het rendier die ze onderweg heeft gezien.