Maandag 23 juli, van Slagnäs naar Kronogárd

23 juli, van Slagnäs naar Kronogárd
We hebben gepland dat we bij de Störfossen langsgaan. Deze enorme waterval zouden we moeten bereiken door ergens voor Käbdalis afslaan om daarna 30 kilometer verder bij de Störfossen aan te komen.
Het loopt echter anders. Direct na vertrek komen we de eerste rendieren van vandaag tegen. Nog geen kilometer verder gevolgd door een hele grote groep. Daarna besluiten we te gaan tanken en koffie te scoren. Maar alles wat we tegenkomen geen benzinepomp. Wel staat er een bord met daarop Älvsbyn. Dat is volgens een boekje de afslag naar Störfossen.
De weg is onverhard en ondertussen zakt de benzinemeter verder en verder. Uiteindelijk begint deze te knipperen zodat we onze gasreserve moeten aanspreken. Hein zoekt nog maar eens op Störfossen in de navigatie en warempel hij vindt het. Alleen bereikbaar via een omweg van 68 Km. Waar we er volgens onze info al moesten zijn.
Familieberaad levert op dat we de dagplanning veranderen in een bezoek aan Luleä. De hoofdstad van Norrbotten. Maar daar naar toe is nog zeker 80 Km. De navigatie weet de weg. Vanaf de onverharde weg is het richting de 94. Dat is tenminste een verharde weg, maar wij worden verzocht rechtsaf te gaan. De onverharde puinweg veranderd in een zandweg. Vervolgens worden we naar links gedirigeerd. Dat is nog veel erger. Een bospad met sporen van stromend water, geulen en kuilen. Deze worden afgewisseld met hoge ruggen midden op de weg of keien waar we omheen moeten, maar dat niet kunnen vanwege de bomen die er naast staan. Hein wil niet terug. Ik heb wederom het zweet in mijn handen en we stuiteren wat af, want het gaat natuurlijk weer eens veel te hard. Hij denkt zeker dat hij in een off-road-auto zit. Een rally-uitvoering bovendien. Na 60 Km kutwegen is daar eindelijk weer asfalt. Niet dat dat veel uitmaakt, want de B-weg waar we nu opkomen is volgens de borden geschikt om 100 Km te rijden, maar de hobbels en gaten zeggen iets anders. Maar we komen op de 94 en daarna ook in Luleä. Gelukkig komen we eerst Älvsbyn tegen waar we kunnen tanken. Er gaat 61 liter bij in. Das bijna leeg dus.
De meiden willen winkelen, dus gaan we winkelen. De Störfossen doen we later vandaag.
Luleä is een stadje aan de Botnische golf. Het is er zonnig en warm. Het winkelen is voor 3 van ons een succes. Joëlle scoort een tas (ze moest haar jas kwijt). De tas kan ook als schooltas dienstdoen. Amber scoort een bloesje dat ik uit de rekken pakte. Daarna kocht ze ook een hoedje en een zonnebril. Mevrouw kan zo in een film. Dan zijn we weer uitgeshopt en gaan we naar de auto. Ik maak wat foto’s van de kerk en daarna gaan we weer.
Op naar Störfossen. We komen terug bij Älvsbyn om daar de 374 op te gaan naar Störfossen. Hier staat het keurig aangegeven. We kopen weer koffie in Älvsbyn en tanken nog eens af. We kunnen dus in ieder geval 600 Km met een tank rijden kunnen we nu mooi uitrekenen.
Na een eind rijden zien we ineens de Störfossen al vanaf de 374. Prachtig langs het bijhorende hotel is een enorme witte watermassa zichtbaar die alle andere watervallen tot nu toe doet vergrijzen. We rijden nog 2 Km de bergen op en parkeren de auto. Via houten bruggetjes, houten wandelpaden en rosten komen we dichter bij de bulderende waterval. Wat een fantastisch stukje natuur. Wel zie je de mensenhand door allerlei veiligheidvoorzieningen, maar daardoor kunnen wij lekker dichtbij komen.
We kunnen hier uren naar kijken. Joëlle moet met de handen in het water. Even later met de schoenen. Ik ga met de blote voetjes er in. Hein maakt filmpjes op de iPad. Als we weer vertrekken is alles verder al gesloten. Het is inmiddels 18 uur.
Een half uur en weer 10 Km puinweg later zijn we bij de Camping. Hein reed weer veel te hard. Maar gelukkig zijn we er. Een geweldig huisje. Wij geen stapelbedden, de meiden wel, maar ze kunnen allebei onder of bovenliggen. Een hebben een eigen kamer. We hebben een 6 persoonshut. We hebben dezelfde buren als afgelopen nacht en ook als nacht 1.
Al tijdens het uitpakken van de auto ontdekken we dat we veel binnen zullen zijn. Het stikt hier van de vliegen. Wij gaan straks dit verhaal online zetten en daarna vroeg ons nest in. We hebben 20 graden gezien vandaag.

Tot morgen, tot Finland, tot de Poolgrens.

Jan Leunge

Hallo vakantie gangers

Ik lees de verhalen en die zijn heel mooi .
Ik weet niet wie ze schrijft (heb wel 1 idee) maar die doet het heel goed.Ik lees niet graag maar dit wel...
Ik kijk uit naar het volgende verhaal...
En nog veel plezier......

Gtz Jan

Eelco

Veel plezier nog en niet te veel shoppen en niet te hard rijden.