Vrijdag 27 juli, hele dag Nordkapp

Na het schrijven van gisteravond zijn we om 23 uur vertrokken naar de Nordkapp. Zoals ik vanmorgen al schreef deed de zon erg zijn best voor ons, maar verloor het ding het van de wolken. Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan. Al na 500 meter is er een drukte van jewelste op en naast de weg. Oeps daar ligt een rendier. Het beest is blijkbaar aangereden of zo en moet nu in de bestelauto die net kwam aangereden. De meiden schrikken van het beeld van het gestrekt liggende dier. Op de Nordkapp was het helder toen we aankwamen, maar de trollen zijn ons blijkbaar niet gunstig gezind, want de zeemist kwam snel en in no time zat alles weer potdicht. Hopelijk is dat vanavond niet zo. Met dit weer is een wandeling ook niks voor ons, maar we houden de moed er in. De Kirkeporten liggen achter tenminste 2 bergen dus wie weet. Misschien is het daar wel goed en mooi warm weer. Bij het bordje Kirkeporten slaan we linksaf. We parkeren de auto direct op de eerste de beste plek. Henriët ziet een bordje op de grond liggen. Daar staat inderdaad Kirkeporten op. Wij klauteren naar boven tegen de toch wel steile bergwand op. De meiden hebben geen zin om te wandelen en rennen bijna omhoog om ons nog maar eens onze leeftijd in te wrijven. Gelukkig heb ik mijn pompje gehad. Hein hijgt als een oude rendierbok die wel wil maar nauwelijks nog kan. Zijn heup die hem eerder deze week erg pijn deed zit hem waarschijnlijk weer dwars. Ben benieuwd of we dit halen. De wandeling is volgens het boekje 45 minuten heen en ook nog net zoveel weer terug. Boven blijkt nergens dat er iets zichtbaar is dat spectaculair is of op een boog lijkt. We dalen dus aan de andere kant maar iets af. De meiden zijn uiteraard eerst beneden en slaan meteen linksaf richting een rendier dat ze ontdekt hebben. Wij volgen op leeftijdsgetrouwe afstand, maar Hein is eigenwijs en gaat dan in een andere richting. Hij ontdekt daardoor wel de beoogde boogformatie in de rotsen van de plaatselijke kust. Hlij installeert zich op een steen en trekt een sigaar, die hij even later heerlijk opstookt. Meneer heeft zelfs een blikje met frisdrank mee. Ondertussen komen de meiden wel heel dicht bij het rendier. Het beest heeft hen ook ontdekt en staart ze aan. De meiden lijken terug te staren. Als het beest een beweging naar de dames toe maakt doet Joëlle als eerste een paar stappen terug. Amber is stoerder, die blijft nog even staan. Blijkbaar is het teveel moeite voor het rendier, want die geeft de toenaderingspoging op om even verderop rustig verder te grazen. De meiden vinden het blijkbaar toch geen goed idee om alleen verder te lopen en ze komen dan ook weer bij ons. Ik wil wel op de foto in de boog. Joëlle wil wel met me mee. De afdaling van de resterende 50 meter hoge bergwand is geen succes. In een kwartier komen we niet verder dan 10 meter omlaag. We geven deze poging dan maar op. Een foto van alleen de rotsen is ook mooi. Alhoewel de wandelroute nog een heel eind verder gaat besluiten wij terug te keren. Het weer slaat iets om en als we dezelfde mist krijgen als we op de Nordkapp hadden, dan hebben we een probleem. Maar ja dan moet je wel weer dezelfde berg omhoog en naar beneden die we net gehad hebben. Halverwege zien we iets rechts van ons eerst één en daarna nog meer rendieren aankomen. We kunnen zien dat ze ons pad kruisen over enkele meters. We kruipen ineens allemaal dicht bij Hein. Hij moet ons maar beschermen. Hein heeft daar echter geen zin in. Hij wil ruimte om zich heen, zodat hij kan zien waar hij zijn voeten moet plaatsen. Die kutbult omhoog is alleen al moeilijk zat. Daar heb je geen meiden bij nodig. De rendieren lijken in aantal toe te nemen en kruisen inderdaad ons pad. Gelukkig zetten ze het op een rennen. Logisch natuurlijk, het zijn immers rendieren. Wj lopen snel door, terwijl Hein in zijn eigen tempo doorbuffelt. Dan komen er nog een drietal rendieren aangelopen. Ze lopen recht op Hein af. Die blijft rustig staan. Pakt de iPad uit de tas en gaat zijn eigen einde filmen. In plaats van doorlopen gaat hij filmen! De beesten hebben echter geen zin in ruzie. Ze rennen met een boog om hem heen. Dat kan wel eens een mooi filmpje worden. Na een 20 minuten klimmen zijn we boven. Klaar om aan de afdaling te beginnen. De meiden zetten weer een hoog tempo in. Hein en ik volgen wederom op afstand. Halverwege is een bankje waar wij een pauze inlassen. De dames vragen in gebarentaal om de auto te openen. Pech de afstand is te groot. Na een korte pauze gaan we verder. Dan maar een boodschap doen in Honningsvåg. Bij de Rema. Volop keuze voor prijzen waar je van schrikt als je ze omrekent. Dat doen we dan maar niet. Met brood, chips, water en chocola komen we de dag wel weer door, maar wij hebben ook toetjes, kaas, hamburgers en vissticks ingeslagen. Na de boodschappen stuurt Hein de stad in. Via kleine weggetjes komen we langs de haven. Op de kade kan ik mooi een foto schieten van de Hurtigruten, de postboot die dagelijks langskomt. Hein wil hier echter keren en dat past mij niet. Alhoewel ik zeg eerst uit te willen stappen rijdt hij gewoon door. Zelfs als ik al met twee voeten buiten de auto ben gaat hij gewoon door. Ik wil er uit, maar kan niet, want Hein stopt niet. Voor ik er erg in heb is de auto al gekeerd en beklagen de anderen zich dat ik er wel uit wilde maar me geen zorgen maakte over hen. De tocht leidt ons verder langs het fjord en naar een dorpje. Hierna gaat het niet verder en dus keren we om om terug te gaan. We gaan weer naar de camping om te eten en te slapen. Vanavond gaan we weer naar de Nordkapp. De weersverwachting is nog slechter dan gisteren, maar het weer is anders dan de verwachting. Het moet somber en bewolkt zijn, maar het is helder en zonnig. Dan is het avond. Het verhaal zal nu niet uitgebreid zijn. Het is inmiddels 1 uur geweest. We hebben de middernachtzon gezien. We hebben veel foto's geschoten die we nu nog even voor jullie uploaden. Dat vergt enige tijd, maar wij vinden het de moeite waard. Wat een mazzel dat het vanavond anders dan voorspeld helder en open weer was. Het is slechts 4 graden, maar dat kan ons lekker niks schelen want wij hebben de middernachtzon gezien.

Reacties

Reacties

Siska

Bij het lezen van al jullie verhalen wordt me denk ik nog maar voor een heel klein deel duidelijk hoe prachtig het daar is.
Nog heel veel plezier! Moest een traantje pinken na het kleine deelmoment met Jet op de Noordkaap :)

Beethoven

Wat hebben jullie het fijn daar. En het is ook mooi, al lijkt het me wel wat koud. Ik mis jullie wel, maar volgens mij hebben jullie heel veel te vertellen als jullie terugkomen. Kan ik lekker tegen jullie aankruipen. Hier gaat alles z'n gangetje. Ik krijg m'n natje en m'n droogje en af en toe een aai op mijn kop. Het was lekker weer de afgelopen week. Veel plezier en tot gauw.

oma Zwanie

Na jullie zo 1 week te hebben gevolgd betrap ik me er op dat ik me begin te beseffen dat ik over 2weken me toch weer met andere leesvoer moet vermaken.(Meer tijd aan mijn Engelse lessen besteden). Zeer fijn om te weten wat jullie zoal zien en beleven. Groetjes, opa Willie en oma Zwanie.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!