Zaterdag 28 juli, van Nordkapp naar Alta

We zijn niet vroeg en niet laat vanmorgen. nadat we daarnet om 2 uur nog de laatste foto's geupload hebben. We komen toch al om kwart voor 9 aan de rit. Het weer is hier nog net als vannacht. Frisjes, maar open en helder. Het zonnetje schijnt.

We rijden eerst naar Honningsvag. Hein mist de eerste afslag. Even draaien en daar gaan we weer. De tunnel vanaf Nordkapp is ook nu weer lang en stijl. De weg is af en toe krap en slecht en zo hier en daar plagen de renideren ons. Na een prachtige rit langs het fjord heb ik mijn foto van de droogrekken.

Als we zo'n 1,5 uur op pad zijn komen we bij Russenes. Daar is de afslag naar Alta. Volgens de navigatie zijn we rond de middag al in Alta. We besluiten om toch maar de omweg via Hammerfest te nemen. Rotstekeningen zijn misschien wel leuk om te zien.

De weg naar Hammerfest is slechter dan wat we nu al gehad hebben. Bij de steengroeve die we even voorbij Skaidi passeren is de weg erg erg slecht. Bij Kvalsund zijn de rotstekeningen en een grote lang brug. We passeren de brug, maar geen bord met iets van toeristische attractie of zo. Wel rendieren die ook de brug en de tunnels nemen. We vervolgen de weg richting Hammerfest. het ene na het andere rendier staat midden op de weg. Hoezo rendieren, ze staan alleen maar stil.

Al vrij snel hierna zijn we in Hammerfest. Daar is een wegenbouwer actief die vrijwel iedere kruising in de stad onder handen heeft. We komen nu langs weggetjes waar we anders zeker niet zouden komen.

De meiden hebben pech. Zelfs in de grootste Noordelijkse stad is geen MAC te vinden. We besluiten een foto te maken van de kerk die in de vorm van een visdroogrek is gebouwd. Dan rijden we terug. Weer terug ontmoeten we vrijwel dezelfde rendieren op vrijwle dezelfde plaatsen. Ze staan echt stil lijkt het wel.

Bij de brug gaan we niet door naar Skaidi, maar onder de brug door rechtsaf naar het noorden. Misschien dat we hier iets dat op rotstekeningen lijkt kunnen ontdekken. het is hier rustig dus kan ik mooi even naast de auto plassen. Hein en de meiden vinden het raar dat ik aan de wegkant van de auto ga zitten. Zij vinden dat ik beter aan de waterkant kan gaan zitten, maar daar rijden veel meer auto's. Dan vervolgen we onze weg iets meer opgelucht dan hiervoor. Na 30 Km trekken we maar de conclusie dat dat niet zo is en keren we terug naar de brug om de weg weer in te slaan naar Skaidi. Wederom komen we langs de steengroeve. Daar rijdt net een grote steenzef die als wij er bijna naast rijden ineens een bocht lijkt te willen maken. Gelukkig bedenkt hij zich net op tijd.

Na Skaidi vervolgen we onze weg naar Alta. We komen nu over een hoogvlakte. Op de hoogvlakte begint het ook te regenen. De regen houdt daarna vandaag niet meer op. De rit is lang en saai, dus slapen de meiden eigenlijk dit hele stuk. Hein haalt een Noor in om vervolgens vol in de ankers te gaan voor twee op hoge snelheid overstekende rendieren. Hier verdienen ze tenminste hun naam.

Na een afdaling naar het Stokkedal bereiken we Alta. We tanken en niet lang na het tanken bereiken we de kruising met weg 93. Die moeten we hebben om bij de camping te komen. Wij gaan eerst nog even rechtdoor. Hier hebben ze immers ook rotstekeningen en hier zijn ze wel aangegeven.

Vooral Joëlle vindt het erg leuk om in de regen een openluchtmuseum te bezoeken. De tekeningen vallen erg tegen. Ze zijn inderdaad zo simpel als de foto's laten zien en er is niet erg veel verhaal bij. Het ergst vinden we dat op een tweetal plaatsen de lokale fantasie helemaal lijkt doorgeslagen. het boekje geeft aan dat zich onder het gras de resten van een prehistorische nederzetting bevinden. Leuk, maar het gras is er nog en wij zien dus niks.Vlakbij het museum is nog zo'n stunt uitgehaald. Daar zie je aan de vorm die middels piketten is aangegeven dat er huzien hebben gestaan. Ja hoor. Je plaats 4 piketten en je zegt dat het een huis was. Inmiddels moe van het lopen gaan we nog even shoppen in de gigftshop. De camping wacht .

Camping Alta Strand is wel te vinden. Het huisje is klein maar fijn. de meiden hebben een eigen kamer en wij een 1,5 slaper. Als Hein erg vervelend is is er ook nog een 1 persoonsbed. We hebben geen water inpandig, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door een perfecte ionternetverbinding. Vanavond OS kijken. Morgenvroeg belooft het hockey voor plezier te zorgen. Inmiddels hebben we gezien hoe de zwemsters net niet gewonnen hebben.

Hopelijk hebben we de volgende dagen wederom een dergelijk goede verbinding dan kunnen we tenminste het nodige van de OS nog meekrijgen.