Dinsdag 31 juli, van Tromsø naar Sortland

Het is vandaag fris op camping Skittenelv. We zijn vroeg op, want voor de hockeywedstrijd willen we de auto gepakt hebben. Terwijl we aan het ontbijt zitten horen we op de internet tv dat de wedstrijd in tegenstelling tot wat Mart Smeets gisteravond zei, niet om half negen, maar pas om half tien begint. Dat is mooi kut, want dat wordt ons (uitgezonderd de meiden) te laat. Dus gaan we op tijd aan de rit. In plaats van een Olympische interland kijken, rijden we om half negen vanuit Krokelvdalen richting Narvik. Eerst het lang stuk, 22 Km langs de kust richting Tromsø. Daarna terug naar Nordkjosbotn. Ik heb al vrij snel de oogjes dicht. Hein tikt me een paar keer aan. Ik zeg hem dat dat niet hoeft, want dit stuk heb ik al een keer gezien. Amber en Joëlle zetten al vrij snel de DVD speler aan het werk. Na ongeveer 100 Km komen we op een nieuwe route. Het landschap is ruw en gevarieerd. We schieten niet veel foto's. Blijkbaar boeit het ons steeds iets minder. Na ongeveer 170 Km komen we in Bresjvik aan. Daar kopen we bij de Rema een paar lekkere broodjes en gaan die opeten op een bankje met uitzicht op het fjord. Het is er maar liefst 23 graden en heerlijk zonnig. Amber wil hier blijven. Na nog bij de Esso vlakbij te hebben gestopt voor een sanitaire stop, rijden we weer door. We komen op een mooie brede weg. Hier schroeft Hein de snelheid flink omhoog. Hij rijdt achter een grijze auto die ongeveer dezelfde rijstijl hanteert. Intussen hebben we ook weer LPG kunnen tanken. Dat scheelt hier toch ook nog de helft ten opzichte van benzine. Dus is zeker de moeite waard. Het landschap wordt steeds grilliger. Ruwe bergen wisselen af met groen dalen. De sneeuw op de bergen bedekt een steeds groter oppervlak. Dan komen we bij een grote brug. Aan de andere kant van de brug moeten we op de rotonde terug volgens de navigatie. Het blijkt dat de rotonde als een haarspeldbocht is gelegd. Na nog eens 30 of 40 Km komen we weer bij een brug. Aan de andere kant van de brug ligt Sortland. De weg tussen beide bruggen is hoog, steil en breed. Het gaat eerst heftig op en af en daarna een behoorlijk deel over een vlakte. Het is hier nog steeds 15 graden. Dat is zeker 5 meer dan waar we op gerekend hebben. Even later staat er een bordje voor de camping. Bij de receptie waarschuwen ze dat de reisorganisatie een klein huisje voor ons geboekt heeft. Dat dachten we al, want op het voucher stond 10 m2. Dat blijkt niet gelogen. 2 stapelbedden een koelkast een tafel en 4 stoelen. Er is geen ruimte voor al onze spullen. Dus alleen het noodzakelijk gaat uit de auto. Hein en de meiden gaan al vrij snel naar de receptie. Daar is wel internet. Gelukkíg gratis, maar helaas niet in het huisje. Nu maar hopen dat ze een mooie hockeywedstrijd zien. Misschien vul ik het verhaal van vandaag straks nog wel verder aan, maar ik ga de tweede helft even meekijken.

Na het eten hebben we nog een ritje Sortland gemaakt. Na langzaam door het centrum te zijn gereden rijden we richting Bo. Dat is al met al toch gauw weer 100 Km op de teller erbij. Hein wil het einde van het eiland zien. Ach 't is beter dan bij elkaar op schoot in het huisje. Na ruim 2 uur zijn we weer terug. De laptop is inmiddels weer geladen en dus kunnen de foto's online.

We gaan nu slapen. Morgen uitslapen, daarna hockey en op naar Andeness en Sto. Trusten en tot morgen.