Sortland

Vandaag de hele dag Sortland. Het weer is prachtig. De zon schijnt en de temperatuur is aangenaam. We slapen tot iets na negenen. Straks lekker hockey kijken en daarna naar Andenes. De hockey wedstrijd begint natuurlijk weer eens een uur later dan wij denken. Deze keer kijken we hem echter wel. Gaat halverwege de NOS over op judo en begint meteen de computer vast te lopen. Dat komt ons humeur en met name dat van de meiden niet ten goede. Hein start de laptop opnieuw op en zet hem dan toch maar op de EBU live feed waar helaas geen commentaar bij wordt gegeven. Helaas is er in onze beeldstilte wel een doelpunt gevallen. Gelukkig voor ons. Uiteindelijk winnen we nipt met 3-1. De belgen hadden zeker kansen. Dan gaan we nog even lunchen. Gehaktballetjes in currysaus op ons brood. Heerlijke vakantiekost. Na de lunch gaan we rijden. Andenes is nog maar liefst 98 Km rijden. Hein rijdt achter een Blomster truck. Die weet de weg en ook de snelheid goed te vinden. De meiden vallen in slaap en ook ik heb moeite mijn ogen open te houden. Na ruim anderhalf uur zijn we er. Blijkt er in Andenes eigenlijk niks van ons gading te doen te zijn. Kutdorp met hier en daar een poster waarop staat welke functiie welk gebouw ooit gehad heeft. Wel kun je hier vandaan vertrekken voor een veel te dure walvissafari. Hein en ik hebben al whales gezien in Zuid-Afrika en de meiden willen niet op een boot. Ze zijn bang om ziek te worden zeggen ze. We keren terug richting Sortland. Deze keer rijden we langs de kust terug. Langs de kust terug houdt in dat je van de 100 Km er zegge en schrijve 20 op ruim 100 meter van de kust rijdt. De rest is gewoon door het land. Enfin, we hebben besloten de dag af te sluiten met hamburgers en patat. Voor 4 cheeseburgers met veel te veel salade en een veel te dunnen dressing met patat zonder mayo betaalt Hein maar liefst €60. Gek zijn we als we op vakantie zijn. Het winkelcentrum waar we gegeten hebben is tot 19 uur open en dus gaan de meiden nog even shoppen tot sluitingstijd en doen Hein en ik nog snel even een boodschap. Straks gaan we terug naar ons favoriete vakantiehuisje. Ja ja het schuurtje dat ons huisje heet te zijn heeft een slot en wij hebben een sleutel. Vandaar dat het favoriet is. Aankomst bij het huisje leert ons dat we nu ook buren aan de andere kant hebben. Het is een Hollands stel met 2 kleinere kids. Ze zijn nog niet klaar met bijkomen van de schrik ver het huisje. Wel is duidelijk dat ze steeds een dag achter ons aanreizen. Hein herkende de auto. Het klopt inderdaad. Ze hebben alleen de middernachtzon niet gezien. De kids zijn gewend om die tijd te slapen. We gaan nog even OS kijken en daarna lekker slapen. Morgen reizen we door naar Fauske. Dat doen we door vanaf Lodingen met de veerboot naar Bognes over te steken. Nu maar hopen dat het morgen een rustige zee is.

oma Zwanie

De hoofden nog niet vol van alle indrukken?
Geweldig om zo met jullie mee te kunnen 'reizen'.