Donderdag 2 augustus, van Sortland naar Fauske

Vandaag een lange rit. Alhoewel rit. Meer een lange zit. Een deel van de reis gaat met de boot. Om precies te zijn van Lødingen naar Bognes gaan we met de boot. De buurtjes zijn ons voor, ze vertrekken een ruim kwartier eerder dan wij. Als het goed is zitten we straks op dezelfde boot. Snel auto inpakken en er achteraan. Nee hoor we doen rustig ons eigen tempo. Voor we wegrijden eerst nog even de telegraaf downloaden en facebook bijwerken. De erste 35 Km zijn bekend terrein. De meiden zetten dan ook al gauw weer een DVD aan. Hein neemt wen tablet. Hij heeft hoofdpijn zegt ie. Na de steile klim en afdaling vlak voor Lødingen te hebben genomen wil ik graag een plaspauze. Hein zet de auto zo neer dat vrijwel iedere automobilist die langsrijdt mee kan genieten. Ik ben echter slim en kan tijdens de opluchting verschaffende activiteit ook tegen de auto aanleunen en dan zien ze lekker niks. Even later zien we de beginnende rij wachtende auto's al staan. De buurtjes staan 4 plaatsen voor ons. Ze hebben al uitgezocht dat de boot om half elf vertrekt. Dat is dus nog een uurtje wachten. Een rit via vaste land is niet mogelijk. Dan hadden we zelfs helemaal weer via Jokkmokk moeten rijden. Een rit van ruim 1000 Km. Korter via Narvik kon wel, maar ook san moet je nog op de boot oversteken naar Bognes. Korter weliswaar maar ook een kleinere boot en je reist nog zeker 2 en half uur langer dan we nu doen. Daar komt de boot aan. Ik maak snel een paar foto's. Ineens schrik ik me rot. Ik kijk direct tegen de grille van de vrachtauto's aan. Dat had ik niet verwacht. Dan mogen wij oprijden. We worden tot onze verbazing op het verhoogde autodek gezet. Daar worden 2 rijen auto's geparkeerd. Wij passen er qua hoogte maar net in en als Hein nog 4 centimeter verder naar rechts stuurt dan zitten we vast op het hek. Maar het lukt hem. Alleen dan moeten we er nog uit. Het lukt Hein en Joëlle aan de stuurkant om er uit te komen. Het heeft niks over. Amber en ik kunnen er aan onze kant niet uit. De deuren kunnen niet open. Via een klim over de stoelen naar de bestuurdersdeur, waarbij Hein helpt met het maximaal openen van de deur zonder de Volvo naast ons te beschadigen, lukt het uiteindelijk toch. Tjdens de boottocht nemen we een broodje. Ik heb eigenlijk wel zin in een wrap, maar ja daar zal wel vis in zitten. Hein heeft uiteindelijk als enige een broodje. De meiden hebben een cheeseburger, opgewarmd in de magnetron, en ik een tompoes. De koffie er bij is heerlijk. Na de tompoes snel ik zo snel mogelijk aan dek. Het schommelen wordt steeds heviger. Buiten heb ik daar minder last van. Alhoewel, op het laatste stuk wil ik toch echt dat Hein bij me komt staan. Ik kan er niet echt meer van genieten. Bij het vertrek vanaf de boot blijkt dat we ook nog eens op de afrit staan. Deze wordt voor we gaan rijden naar beneden gelaten waardoor Amber en ik ons bijna een hoedje schrikken, want ook daar hadden we niet echt op gerekend. Dan gaat de rit weer verder. Nu rijden we echter wel in een lange rij auto's. Zowel voor en achter ons zijn allemaal veerbootreizigers. Al sneller dan gedacht zijn we bij Tømmernes. Daar is een rendier uit de rotsen gehouwen. Het eest is waarschijnlijk aan de wandel gegaan, want wij nog de buren hebben hem kunnen ontdekken. Blijft altijd leuk zo'n resigids. Ze kunnen er alles inzetten, waarheid en leugens, toeristen vreten alles. Na een broodje gaan we dan maar weer verder. Bij Fauske gaan we niet naar de camping, maar gaan we richting Bodø. Daar is vlakbij een plek waar het getij enorme heveelheden water door een 150 meter smal fjord duwt. Hierdoor ontstaan kolken in het water. Deze schijnen volgens de gids mooi en spectaculair te zijn. Deze plek heet Saltstraumen. Saltstraumen staat groot aangeduidt met borden en kunnen we dus ook wel vinden. Hein heeft echter de snelheid al weer zo hoog ogevoerd dat hij niet op tijd meer kan remmen voor de afslag en deze keer rijdt hij niet door, maar passeert hij de vluchtheuvel aan de linker in plaats van aan de rechterkant. Het getij veroorzaakt als wij aankomen geen stroming, maar het staat stil. Wel is er enormveel vis, groot en klein, die de aandacht trekken van toeristen, vissers en meeuwen. Hein denkt dat het zalmforellen zijn. Tch begint het water ineesn wel te stromen. De draaikolken ntstaan en worden alsmaar grote. Ook in het midden van het water ontstaat een steeds grotere fuik met snelstromend water. Leuk om gezien te hebben, maar verre van spectiaculair. Waarschijnlijk is inze timing niet goed afgestemd op de natuur. We besluiten nadat we er een klein half uurtje gespendeerd hebben, de kou te verlaten en de warme auto op te zoeken. Terug in Fauske even een boodschap halen bij de Rema en dan naar de camping. De receptioniste is een oud mens dat geen engels kan of wil praten. Het lukt me, samen met Joeëlle om het internet wachtwoord los te peuteren. We moeten maar zien waar we ontvangst hebben en het huisje staat ergens op het terrein. Het heeft nummer 12. We hebben de auto van de buren al gezien en Hein gokt dat we er vlakbij staan. Dat blijkt het geval en dus vinden we het hiusje al snel. De hockeyers proberen meteen internet op te starten. Helaas, ze hebben pech. Op de aplle's lukt het wel, maar de laptop die ze nodig hebben om de beelden te kunnen zien, krijgt geen toegang tot het netwerk. Wat Hein ook probeert, het lukt niet. Het humeur wordt er daardoor niet beter op. Als A,ber dan ook nog eens tot overmaat van ramp ontdekt op internet dat de uitslag 1-0 winst is zijn de rapen gaar. Dan maar geen olympia zegt Hein. Dan maar eten koken. De spagetti gaat er goed in. Na het eten gaan Joëlle en ik douchen, terwijl Amber spontaan aanbiedt om met Hein af te wassen. Als we terug zijn is de vaat gedaan en is het tijd voor koffie en chips etc etc. Nu gaan we alweer bijna slapen en morgen gaan we weer terug de poolgrens over. Hopelijk is er dan wel beter internet dan hier en kunnen ze weer een beetje sport kijken. Alhoewel dat zal morgen wel iet lukken, want we hebben dan een rit van 505 Km voor de boeg. Helaas voor jullie doet de laptop het niet op internet hier, dus de foto's komen morgen. Wel enkele iPad foto's vandaag, dat lukt wel. Tot morgen