Zaterdag 4 augustus, van Namsos naar Oppdal

Vanmorgen zijn we vroeg wakker. Terwijl we ons vertrek voorbereiden vertrekken alweer de eerste vliegtuigen vanaf het naast de camping gelegen vliegveld. We zijn vroeg vanmorgen en ook nog eens snel klaar. Hein is zich aan het wassen terwijl wij gedrieën ontbijten. Hij schuift aan als hij zijn ochtendritueel achter de rug heeft. Dan gaan wij naar de douches. Als we terugkomen heeft meneer zijn krantje digitaal gelezen en een koje koffie op met een paar lekkere broodjes, maar nog geen tas in de auto. Gelukkig lukt het ons om in recordtempo de auto te laden. Al om 8.15 uur vertrekken we. Vrijwel gelijk met de buren. We beginnen met het tanken van LPG in Namsos. Het station staat erg goed aangegeven met borden. Na het tanken gaat de reis rustig naar Steinkjer. Het gehele stuk, toch al gauw 50 Km, mag je slechts 60 en 70 rijden. Hein is braaf van bed gekomen. Hij houdt zich er strikt aan. In Steinkjer zie ik ineens aan mijn rechterzijde een grote gele letter. De anderen zien het niet. Ik twijfel even of ik het niet zal zeggen, maar doe het toch. Alleen jammer dat het nog maar half tien is. Nu lusten behalve Joëlle en Hein wij nog geen hamburgers. We maken een foto en concluderen dat er hoop is. Ze hebben toch wel vestigingen in Noorwegen. Daarna kachelen we rustig verder over de E6. Het gaat met de nodige bochten, mooie fjorden, slechte wegen, dyppe sporren, dalen en bergen naar Trondheim. Vlak voor Trondheim programmert Hein de grote kerk, waar de Noorse Koningen gekroond worden. Dat wil ik zien. de wagen brengt ons feilloos naar de bestemming. We betalen met creditcard voor de parkeerplaats tot 2 uur. Dat is bijna 3 uur de tijd. Moet genoeg zijn. Bij de kerk moet je betalen om naar binnen te mogen. Hein en Amber hebben de behoefte niet om binnen te kijken. Zij wachten terwijl Joëlle en ik wel een bezoekje afleggen. Helaas mag je binnen nergens foto's maken. Er staat dusdanig veel personeel dat ik het ook wel laat om een plaatje te schieten. De kerk is erg mooi. De kroningskamer eveneens, maar het museum vinden we niks. Hein en Amber hebben ondertussen bij de ridderspelen gekeken en zijn ze even over de middeleeuwse braderie gelopen. Toevallig zijn er de Koning Olafs feesten. Als wij de bezichtiging gehad hebben willen we wat eten. Hein heeft op de navigatie nogal wat restaurantjes gezien. Ik wil eigenlijk wel bij de IKEA eten. We belanden, je raadt het al, bij de MAC. Daar kosten 4 Bigmac menus en een Big Tasty ons het lieve sommetje van €65. Spotgoedkoop voor Noorse begrippen. Ongelooflijk duur voor onze begrippen. De logistkiek bij de Mac is niet zo op orde als bij ons. Ze nemen bestellingen op en liggen daarme zeker 3 ronden voor op het uitleveren. Vervolgens mag je zelf ketchup tappen met een lamme pomp, waar je tenminste 85 keer moet pompen om een half bakje vol te krijgen. Als je dan wilt zitten moet je naar de kelder. Daar is voldoende ruimte, terwijl het bven helemaal nokkie vol is. Dan gaan we terug naar de auto. Aan de overkant rijdt net een bruidspaar weg met blikjes achter de auto en staat in,iddels een nieuw bruidje op haar aanstaande man te waten. Hij parkeert de wagen of heeft zich bedacht. Wj zulen het nooit weten. Evenmin als we zullen weten of en hoeveel kids ze zullen krijgen en of ze ooit naar Nederland komen voor een vakantie of zo. Na een korte rondrit door downtown Trondheim gaan we weer richting E6. Voordat we die bereiken rijdt hij direct achter een Politi aan over een verkeersdrempel. Deze is hoger dan hij dacht en ook nog eens in een weg die steil omhoog loopt. Hj rijdt in de eerste en tweede versnelling om omhoog te komen. De drempel os zo hoog dat wederom de trekhaak aan de grond slaat. En dat is niet omdat we te zwaar geaden hebben. Dan gaat het op de E6 weer verder. Het lijkt er op dat we nu een stuk snelweg lrijgen. De snelheid gaat hier gelukkig wat hoger dan het slakkegangetje naar Trondheim. Dat duurt echter niet heel lang, want wegwerkzaamheden zorgen hier ook voor lange stukken snelheidsbeperking en daar waar ze miet werken aan de weg willen ze niet dat je hard rijdt. We rijden van dorp naar dorp en komen uiteindelijk ook in Oppdal. Ook daar gaan we nog even weer tanken, zodat we morgen met een volle tank kunnen starten zonder eerst te gaan tanken. Dan op naar de camping. We hebben internet en we hebben een groot huisje. Een aparte slaapkamer met maar liefst een 2 persoonsbed en in totaal 5 bedden. Dat is bijznder, want de buren zijn deze keer geen buren en ze hebben een hut die in het geheel net zo groot is als onze kamer. Maar wij gaan niet klagen. De hockeywedstrijd van de dames wordt bekeken. De tweede helft gaat dat enigszins haperend, maar het gaat. Ook de gouden race van Kromo willen we zien, maar dat lukt slechts de laatste meter. De foto's uploaden gaat haperend. Maar ach in de kamer staat een tv en die zendt ook OS uit. Dat scheelt. Morgen gaan we voor de lol een paar honderd kilometer rijden. We willen naar de Trollstigveinen en de Geirangerfjord. Voor nu welterusten en tot morgen