Battle of the Bulge

Mooi weer, zonnetje schijnt? Joëlle wordt gehaald door een stel campingvrienden. Wij gaan touren. Bastogne, Foy, Cobru, Noville, Rachamps en Houffalize staan op het programma.

We beginnen door bij de camping uitgang rechtsom te rijden. Zonder snelwegen naar Bastogne. Daar bezoeken we aan de Rue de la Gare het 101st Airborne Museum. Voor € 16 krijgen we 3 etages ouwe meuk en een bus vol padvinders. Waar je hier ook rijdt of loopt, overal stikt het van de padvinders. Het relatief kleine museum heeft wel een kopie van de brief van McAullife, maar is niet de plaats waar hij hem schreef en dus is ook de kelder hier niet waar hij de brief schreef.

We rijden verder via het centrum van d estad naar de Heintz-kazerne. Een militair wijst me er op dat het nu gesloten is. De kamer waar McAuliffe zijn beroemde NUTS-antwoord schreef is slechts op 3 momenten per dag open voor publiej en die zijn vandaag al geweest.

Dan maar de andere markante punten van onze reis opzoeken. Eerst rijden we naar Foy. Chte van ons het veld waar Easy Company hun aanvak ingezet heeft. Voorbij Foy zie ik de Amerikaanse vlag die het voormalige grafveld markeert. Via Cobru rij ik terug naar Foy om daar heen te gaan. Daarbij passeren we een Duitse begraafplaats waar met zes onder één kruis maar liefst 6785 soldaten begraven zijn. Even later maak ik een foto bij de voormalige Amerikaanse begraafplaats waar 2701 soldaten een tijdelijke rustplaats hebben gevonden. In tegenstelli tot de Duitse vond de Amerikaanse regering wel geld om hun gevallenen naar huis te halen. En dus werd in 1948 de laatste soldaat overgebracht naar de VS of kreeg hij een plekje op een nu nog steeds officiele begraafplaats.

Wij vervolgen onze tocht via dezelfde weg waarlangs ook Easy naar Noville optrok. Hier werden ook de ouders van Emiel gedood. Zijn moeder door bommen en zijn vader door een nekschot. Ook hier een indrukwekkende monument. Daarna door naar Rachamps. Foy, Noville en Rachamps. Wij zouden het geen dorp noemen, maar een gehucht.

onze reis zet zich voort in de richting van Houffalize. Om met een grote boog linksom Bastogne weer terug te rijden naar Bertrix.